Vedtekter for Fredrikstad Rotaryklubb
( Charterdato: 7.mars 1932 )
Sist endret: 7. november 2017
Navn,
område og formål
§ 1
Klubbens navn er Fredrikstad Rotaryklubb.
§ 2
Klubben har sin medlemsbasis i
Fredrikstad-distriktet, sine møter i hovedsak i Fredrikstad og sin adresse i
Fredrikstad.
§ 3
3.1 Klubben er en del av Rotary International, og
denne organisasjons lover ( spesielt ”Lover for Rotaryklubb" vedtatt av
Rotary Internationals lovråd april 2016 ) og øvrige bestemmelser er, sammen med
disse vedtekter, bestemmende for Fredrikstad Rotaryklubb.
3.2 Klubbens formål er overensstemmende med formålet
til Rotary International:
"Å fremme og styrke viljen til å gagne andre som grunnlag for all
virksomhet. og spesielt viljen til:
Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre.
Å stille høye etiske krav i vårt yrkesliv, vise respekt for alt nyttig arbeid
og bruke hver enkelt rotarianers yrke som mulighet til å gagne samfunnet.
Å gagne andre i privatliv, yrke og samfunnsliv.
Å arbeide for internasjonal forståelse, samarbeid og fred gjennom et verdensomspennende
fellesskap av personer fra forskjellige yrker forenet i idealet om å gagne
andre."
§ 4
Rammeverket for Fredrikstad
Rotaryklubb er videre de fem tjenesteområdene slik de er fastsatt av Rotary
International. Tjenesteområdene er:
· Klubbtjeneste
· Yrkestjeneste
· Samfunnstjeneste
· Internasjonal tjeneste
· Ungdomstjeneste
§ 5
Rotaryåret er den tolv måneders periode som
begynner 1. juli.
Medlemmer
§ 6
6.1 Klubbens medlemmer rekrutteres i
Fredrikstad-distriktet.
6.2 Et medlem foreslår for styret en kandidat til
medlem i klubben, eller en annen klubb foreslår et av sine tidligere medlemmer
eller medlem til overføring.
6.3 Styret godkjenner eller avslår kandidatens
medlemskap innen 30 (tretti ) dager og meddeler forslagsstilleren sin
beslutning,
6.4 Hvis styret godkjenner kandidatens medlemskap,
inviteres det eventuelle medlemmet til klubben.
6.5 Når et nytt medlem har akseptert medlemskap skal
presidenten sørge for at medlemmet blir introdusert i klubben og plasserer
medlemmet i en komite. Sekretæren rapporterer opplysninger om det nye medlem
til Rotary International og distriktet.
6.6 Utmeldelse fra klubben skal meddeles klubbens
president eller sekretær skriftlig. President og styre orienteres omgående.
Årsmøte
§ 7
Årsmøtet er klubbens øverste myndighet. Hvert
registrert klubbmedlem på møtetidspunktet har en (1) stemme. Minsteantallet av
medlemmer som må være tilstede ved en avstemming i medlemsmøter og årsmøtet er
en tredel ( 1/3 ) av klubbens medlemmer. Årsmøtet skal avholdes i første halvdel
av november hvert år. Ekstraordinært årsmøte kan vedtas innkalt av styret, for
eksempel til behandling av vedtektsendringer. Innkalling med angivelse av
dagsorden skal sendes medlemmene skriftlig senest fjorten ( 14 ) dager før
møtet.
§ 8
Ordinære saker til avstemming i årsmøtet krever
simpelt flertall blant de fremmøtte for å anses vedtatt. Vedtektsendringer til
behandling i årsmøtet eller ekstraordinært årsmøte krever to tredjedels ( 2/3 )
flertall blant de fremmøtte for å anses vedtatt. Avstemminger skjer normalt ved
akklamasjon, unntatt ved valg av tillitsvalgte og styremedlemmer, som velges
ved skriftlig avstemming.
§ 9
Årsmøtet ledes av presidenten dersom ikke annen
møteleder velges. På årsmøtet skal følgende saker behandles og avgjøres:
9.1 Styrets årsberetning for foregående rotaryår tas
til etterretning.
9.2 Fastsetting av resultatregnskap og balanse for
foregående rotaryår, herunder anvendelse av årsoverskudd eller dekning av
årsunderskudd.
9.3 Revisors beretning tas til etterretning.
9.4 Fastsettelse av budsjett og kontingent
9.5 Valg av president for rotaryåret to år etter
inneværende rotaryår.
9.6 Valg av sekretær som også er styremedlem for
rotaryåret etter inneværende rotaryår.
9.7 Valg av kasserer som også er styremedlem for
rotaryåret etter inneværende rotaryår.
9.8 Valg av tre (3) medlemmer til valgkomite.
9.9 Valg av revisor
9.10 Andre saker som etter lov eller vedtekter skal
behandles av årsmøtet.
Styret
§ 10
Styret er klubbens styrende organ, og skal bestå
av fem (5) medlemmer av klubben. Følgende er medlemmer av styret:
10.1 President som også er styreleder.
10.2 Innkommende president som er styrets nestleder.
10.3 Sist avgåtte president.
10.4 Sekretær.
10.5 Kasserer.
§ 11
Styremedlemmene velges for ett ( 1 ) år.
President, innkommende president og sist avgåtte president er styremedlemmer
som følge av klubbens nominasjons- og valgprosess. Sekretær og kasserer er
styremedlemmer i kraft av sine stillinger, de velges hvert år og kan
gjenvelges.
11.1 Hvis en tillitsvalgt eller et styremedlem fratrer
hans eller hennes verv, vil de resterende styremedlemmene utpeke en erstatter.
11.2 Hvis en påtenkt ( valgt, men ikke tiltrådt )
tillitsvalgt eller påtenkt styremedlem fratrer sin posisjon, utpeker de
gjenværende medlemmer av styre en erstatter.
§ 12
President som styreleder innkaller til styremøte.
Ordinære styremøter skal som hovedregel holdes en gang hver måned. Styremøter
ut over dette kan innkalles av presidenten ved behov, eller etter anmodning fra
to styremedlemmer. Styremøte skal avholdes hvert år i god tid før årsmøtet til
behandling av foregående rotaryårs årsberetning, regnskap og øvrige saker til
årsmøtet. Sekretæren fører protokoll over styrets behandling og vedtak.
§ 13
Styret er beslutningsdyktig når et flertall av
styrets medlemmer er tilstede.
Valgkomite
§ 14
Valgkomiteen velges av årsmøtet, og skal bestå av
tre (3) av klubbens medlemmer.
§ 15
Presidenten innkaller valgkomiteen til møte senest
en måned før årsmøtet. Komiteen skal i møtet behandle følgende:
15.1 Nominasjon av president for rotaryåret to ( 2 ) år etter inneværende rotaryår foretas ved at komiteen setter opp alfabetisk liste over alle medlemmer registrert pr dette møtets dato. Nominerbare medlemmer er alle medlemmer, unntatt de som har vært president de siste 10 år regnet fra inneværende rotaryår. Disse oppføres alfabetisk først på listen og betegnes ” Nominerbare ", mens tidligere presidenter som ikke er nominerbare oppføres alfabetisk deretter og betegnes " Ikke nominerbare". Listen sendes samtlige medlemmer med anmodning om innen fjorten (14) dager å avkrysse fem (5) kandidater av de "Nominerbare" til president. De nominerte fem (5) medlemmene med flest stemmer oppføres på egen liste etter stemmetall. Det medlem som har flest stemmer anses nominert. Dersom dette medlem etter forespørsel har velbegrunnede årsaker til ikke å påta seg vervet som president, forespørres den neste på listen. Valgkomiteen fremlegger resultatet av nominasjonen for årsmøtet for endelig valg av president.
15.2 Komiteen skal videre behandle forslag til valg av
sekretær, kasserer og revisor for året etter inneværende år. Valgkomiteen
fremlegger forslaget for årsmøtet, for endelig valg av sekretær, kasserer og
revisor.
De
tillitsvalgtes plikter
President
§ 16
Det er presidentens plikt å lede møtene i klubben
og i styret og utføre slike andre oppgaver som naturlig hører inn under dette
verv. Presidenten er styrets leder og representerer og forplikter klubben utad.
Saker av vesentlig betydning og usedvanlig art skal først være behandlet av, og
protokollert i styret.
Innkommende
president
§ 17
Det er innkommende presidents plikt å utføre slike
oppgaver som pålegges av president eller styret. Innkommende president er
styrets nestleder og utfører presidentens oppgaver ved sistnevntes eventuelle
fravær.
Sist
avgåtte president
§ 18
Det er sist avgåtte presidents plikt å utføre
slike oppgaver som pålegges av president eller styret. Sist avgåtte president
er medlem av styret.
Sekretær
§ 19
Det er sekretærens plikt å føre
medlemsfortegnelse, føre liste over fremmøte, sørge for innkallelse til klubbmøter,
styremøter og årsmøte, skrive og oppbevare referater fra styremøter, sende de
nødvendige rapporter til Rotary International, sørge for at den månedlige
fremmøterapport sendes til distriktet og ellers utføre de plikter som vanligvis
hører inn under sekretærvervet. Sekretæren har videre ansvaret for organisering
av arkivfunksjonen. Sekretæren er styremedlem.
Kasserer
§ 20
Det er kassererens plikt å ta vare på alle
klubbens midler, herunder plassere klubbens likvide midler sikkert i bank.
Videre å føre regnskap samt utføre andre plikter som hører inn under
kassererfunksjonen. Kasserer rapporterer kvartalsvis klubbens økonomiske
situasjon til styret, og utarbeider årsregnskap ( for perioden 1.7 til og med
30.6 ) som først fremlegges for styret, deretter fremlegges for revisor og
endelig fremlegges for årsmøtet. Kassereren er styremedlem.
Revisor
§ 21
Det er revisors plikt å se etter at årsregnskapet
er utarbeidet og fastsatt i samsvar med lov og forskrifter, og at klubben har
ordnet sin formuesforvaltning på betryggende måte og med forsvarlig kontroll.
Revisor avgir sin revisjonsberetning til årsmøtet.
Klubbmøter
§ 22
De ordinære ukentlige møter i Fredrikstad
Rotaryklubb skal normalt holdes hver tirsdag kl. 18.45 i klubbens faste
lokalitet. Møtetid er normalt en ( 1 ) time. Møtested og tid kan, med
presidentens samtykke, avholdes på annen tid og annet sted forutsatt at alle
medlemmer er varslet om dette. Styret kan vedta sløyfing av moter innenfor de
bestemmelser som er gitt av Rotary International eller distriktet, og varsel om
dette skal gis alle medlemmer.
§ 23
Klubbmøtene skal normalt ha følgende agenda:
·
Møtet åpnes
·
Introduksjon av besøkende og
eventuell foredragsholder
·
Medlemmer møtt i andre klubber
·
Medlemmers fødselsdager siden forrige
møte
·
Meddelelse om medlemmers
utmeldinger, permisjoner og lignende
·
Naboklubbers program
·
Meddelelser fra medlemmene
·
Meddelelse eller orientering fra
presidenten
·
Tre (3) minutter
·
Foredrag eller annen form for
program.
·
Møtet heves
Komiteer
§ 24
Komiteenes oppgaver er å arbeide for og med
klubbens aktiviteter innen de fem tjenesteområdene som er nevnt i § 4.
Innkommende president, president og sist avgåtte president bør samarbeide for å
sikre rotasjon, men også kontinuitet i komiteene. Innkommende president er, for
sitt kommende rotaryår, ansvarlig for å oppnevne leder og medlemmer til hver
komite. Innkommende president har videre ansvar for å holde planleggingsmøte
med komitelederne, fortrinnsvis før starten på sitt presidentår, dog senest ved
begynnelsen av sitt presidentår.
§ 25
Styret, etter forslag fra presidenten, fastsetter
klubbens faste komiteer, hensyntatt Rotary Internationals og distriktets
anbefalinger. Ytterligere komiteer kan opprettes av styret etter behov.
§ 26
Den enkelte komite skal behandle de saker som er
tillagt komiteen, samt saker som den får henvist av president eller styret. Det
er komitelederens ansvar å innkalle til møter, lede disse og sørge for
rapportering til sekretær, president og styre. Presidenten er selvskrevet
medlem av alle komiteer, og som sådan, har presidenten samme rettigheter som
øvrige komitemedlemmer.
Endring
av vedtekter
§ 27
Disse vedtekter kan endres med to tredjedels ( 2/3
) flertall blant de fremmøtte på årsmøtet eller ekstraordinært årsmøte jfr 8 7
og $ 8. Ingen endring i, eller tillegg til disse vedtekter kan gjøres som ikke
er i samsvar med "Lover for Rotaryklubb" eller andre lover og
vedtekter for Rotary International.
000OOO000